Voilà! Extra citrusdoftande briocher och fransk aprikosmarmelad, till Löfbergs Magnifika


Direkt när jag doftade på Löfbergs nya kaffe Magnifika fick jag en fransk känsla. I mitt sniff-uppdrag för Löfbergs ska jag dofta och skapa. Det här kaffet är nu en gjuten del av min frukostrutin - jag känner mig totalfransk när jag sitter med en stor kopp på morgonen, saknas bara baskern.
Den där lätt mörkrostade aromen, samtidigt som kaffet har en föredömlig rund mjukhet, är beroendeframkallande. Alla franska bakverk passar förstås och en sort som sällan bakas i Sverige är briochen. Svårt med den är att den måste ätas direkt – lite som scones - men ack så god till frukost en helgmorgon. Väldigt god också till skaldjur eller fisk då den innehåller citrusskal.

Till briochen serveras min egen hemkokta franska aprikosmarmelad. Den kan du beställa av mig på www.husmorlisa.se - eller köp en fransk marmelad i din butik.














Ingredienser, 14 småbriocher

Du behöver: muffinsbricka, små metallformar eller pappersformar. Gärna för lite mindre storlek.

3 ägg
25 gram jäst
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk socker
1/2 tsk salt
1 citron, ev lite lime
150 gram smör


Ägg till pensling

Gör så här:

· Ta fram ägg och smör en halvtimme före tillagning

· Riv citrusskal utan att få med det vita

· Rör ihop ägg och jäst i en bunke

· I en annan bunke (för matberedare ev), blanda mjöl, socker, salt och citronskal

· Hacka smöret i mjölblandningen (görs med fördel i bakmaskin med kroken)

· Tillsätt ägg- och jästblandningen och blanda snabbt till en deg

· Skrapa upp degen på lätt mjölat bakbord

· Värm ugnen till 225°

· Baka ut en rulle, skär av 12 runda bollar. Lägg degbollarna i små portionsformar som du smörjt med smör. Vill du ha en liten dekoration på toppen, avvara en bit för att göra små knoppar eller gör en annan trevlig dekoration

· Jäs under duk en dryg timme, gärna på ett varmt och dragigt ställe. Tips är att ställa i väldigt svag ugnsvärme, gärna med ånga och blås

· Vispa upp ett ägg med lite vatten. Pensla.

· Grädda längst ned i ugnen 10-12 minuter i 225°

· Ätes samma dag

 Bon apétit!

Kommentarer