Äppelskörden!


FÖRBARMA ER ÖVER VÅRA SVENSKA ÄPPLEN!
De hänger i nästan var mans trädgård och jag tycker ibland det är sorgligt att många köper äpplen i butiken när träden står där och dignar! Det är faktiskt en miljöskandal. De är som godast nu och har du olika äppelträd kan du äta äpplen hela hösten. Glöm inte att äpplen är en av de bästa cancerförebyggande frukterna näst intill päron du kan äta! Du kanske tycker de ser sjuka och dåliga ut - det är bara en sak som är viktigt att göra med dina äppelträd! Gallra ur frukt på våren och försommaren så att frukten inte hänger ihop för mycket. Och plocka upp fallfrukten och släng i soptunnan. DÅ SPRIDER SIG inte sjukdomarna och du får finfin svensk härlig frukt att äta hela sensommaren - hösten - vintern. Du sparar pengar och du sparar miljö/klimat.

Och vill du få ännu mer välmående och vackra träd, klipp grenar som växer inåt och uppåt  i juli-september så det blir luft i hela kronan, då blir det ännu finare.

Jag fick det här brevet:

Bästa husmor


Jag har blivit med massa äpplen, och ska den här gången göra något med dem. Om jag ska göra äppelkakor av dem och frysa in måste jag köpa en till frys, så jag tänkte försöka mig på något mer. Är must något man kan försöka sig på hemma? Kan man frysa äppeljuice? Äppeljuice blandat med bubbelvatten är ju förjädra gott. Vi är inga större saftdrickare, men kan man koka en saft utan socker som smakar juice? Eller ska man frysa in äppelbitar och sen ta upp efterhand och koka "juice" på? Jag är ute efter en fräsch "måltidsdryck"

Något bra råd?

Bästa hälsningar, trogen läsare i Stockholm

Jag har tidigare skrivit om äppelskörden. Här är några tips som jag då gav, samt några nya tips för i år. Det är så att äppelvaror inte håller sig lika bra som bärvaror - bär har mer konserverande ämnen i sig. Sockret, mina vänner är till för att konservera, och visst ska vi dra ned på socker. Men jag säger - att äta lite sylt och äppelmos med massa bra ämnen i sig - är mycket bättre en fejkade godisar med massa konstiga färgämnen och kokta djurdelar (gelatin). Ännu värre är det med konstgjorda, cancerframkallande sötningsmedel.

Rör på er istället! Och barn, de bränner ganska mycket om de får röra på sig mycket, så lite äkta socker i små mängder är inga problem så länge de håller vikten. Jag tror bara på att de lär sig att konsumera socker tillsammans med frukt och andra nyttigheter så är det inte så stort problem.

Saft/juice
Så jag skulle inte koka saft/juice UTAN socker, det håller sig inte bra då. Möjligen och frysa det i så fall. Ha i saften av en citron per 2 liter så håller det sig ganska mycket bättre men fortfarande behöver du socker.

Frysta äppelbitar i vatten
Du kan frysa in äppelbitar och lägga i vattnet som is/smakgivare om du inte vill ha en söt måltidsdryck. Du kan också köra några äppelbitar som tinat lite med vatten och citron med en handmixer i en hög burk så får du en grynig måltidsshake.

Musteri
Lämna in till ett musteri i närheten, det är en bra idé. Själv har jag så lite äpplen i år eftersom träden på mitt nya hus stått för länge utan att någon tagit hand om dem. Nu har min far jägmästaren varit här och klippt till dem så jag tror att det blir mycket skörd nästa år! Du slipper ju skapa och kärna ur, bara att lämna in. Lycka till!

Äpplemos

Ska helst frysas in. Jag har paraffinerat någon gång men äpplen håller sig inte bra, det blir lätt mögligt. Frys in i ca 5 dl-förpackningar, det är lagom. Jag gör helst opasserat, det är lite mer jobb för äpplena måste skäras och kärnas ur, men det är mycket godare och nyttigare för det finns hela bitar kvar.

OPASSERAT ÄPPELMOS
Ingredienser:
Till 1 kg äpplen:
1,5-2 dl vatten
4-5 dl socker
1/2 gram natriumnensoat eller 1 citron

* Sätt in burkar i diskmaskinen
* Skala och skär äpplena i bitar (ta bort kärnhusen)
* Lägg DIREKT i frukten i en tjockbottnad gryta med vatten - ha grytan kokande på låg värme så att frukten inte hinner bli brun medan du arbetar!
* Koka tills frukten fallit sönder lagom mycket, det ska vara lite bitar kvar.
* Sätt till socker och koka ca 10 minuter till
* Rör ofta och skumma av väl
* Läs upp natriumbensoat i lite varmt mos separat i en kopp och häll i, sedan får det inte koka mer - alternativt pressa i citronen
* Häll upp på varma burkar och paraffinera eller frys in direkt (fryser du in i glasburkar, låt ett par cm vara kvar med luft så att burken inte spricker).

Torkade äppelskivor
MUMS! Gott godis för stora och små

GÖR SÅ HÄR:
* Skala inte äpplena men kärna ur dem (det finns en speciell urkärnare att köpa)
* Skiva dem i tunna skivor och lägg dem utspridda på en plåt
* Torka på ca 100 grader tills de är torra och lägg på hushållspapper
* Lägg in i burkar och förvara torrt och lite varmt, exempelvis ovanpå kylskåpet

Fler äppelrecept kommer!

Kommentarer

Anonym sa…
Tack för de förslagen. Jag minns min barndoms stora äppelskördar, syltande, mustande, pajtillagning, och allehanda äppelprodukter.