Manlig grillad ryggbiff i konjak med chilismör och broccolipuré

Grillad ryggbiff med chilismör och broccolipuré

Grillsäsongen är i topp, framförallt orkar man inte stå inne och laga maten i värme och sol. Jag kör smör "tager vad man haver" till goda köttbitar. Idag blev det ICAs naturbeteskött, väldigt fina bitar ryggbiff med fettet kvar. Gjorde mig till lite extra för maken som jobbat hårt med huset och körde en byggar-manlig-biff. Toppad med lite omanlig broccoli för att få ha honom frisk så länge som det går... Vi åt så här, utan kolhydrater, tycker inte man blir så hungrig när det är varmt!

Ingredienser:
2 ryggbiff, fina möra bitar
1/2 dl konjak
2 msk soja
1 msk olivolja
Svartpeppar
SMÖRET:
50 g smör
1 tsk balsamico
1 tsk torkad chili (peperoncini om du köper, jag torkar min själv)
1 tsk Heinz chilisås
Några stänk tabasco
BROCCOLIPURÈ
1 ekologisk broccoli (svensk)
1 msk olivolja
1 citronklyfta
2 msk färskriven parmesan
1 msk creme fraiche
Färsk basilika (från krukodligen, du kan odla hela säsongen)
muskotnöt, svartpeppar

Så här gör du:
* 1 timme före grill, ta fram kött, öppna förpackning och häll på konjak, olivolja och soja
* Ta fram smöret
* När rumstempererat, rör ned alla ingredienser i en tjock skål
* Mosa med gaffel och ställ in i kylen igen tills det är dags för mat
* Koka broccoli i ca 15 min
* Häll av vatten, spara några msk
* Häll i resten av ingredienserna till purén och mixa med mixerstav
* Värm precis före
SERVERA!

Vi drack ett rosé till för att klara chilin, ett alternativ skulle vara en lätt kyld bourgogne.

Kommentarer