Morotstimbal för vegetarisk jul


Vegetarisk jul - alla äter ju inte kött! Jag brukar också ha en eller två nya vegetariska rätter varje jul så att även vi köttätare kan låta julbordet få lite mer färg och näringsämnen än bara protein & fett.. I år skapade jag denna morotstimbal eftersom det lite har varit timbalernas år för mig (missa inte tv-inslaget när jag lagar tomat och sparristimbal längre ned på sidan). Denna timbal är tänkt att ersätta kalvsyltan för min vegetariska gäst (och för alla andra också för den delen).

MOROTSTIMBAL FÖR JUL
6 morötter (fina svenska ekologiska)
1/2 kruka basilika
2 msk olivolja
1/2 dl grädde
Tabasco (eller några ringar färsk chili)
1/2 tsk socker
2-3 mandarinklyftor
Örtsalt, vitpeppar och Lantsoppa (se blogginlägg nedan)
1 ägg

* Koka morötterna tills de är mjuka (ca 20 min)
* Mixa dem med alla kryddor och grädde till en ganska slät smet
* Rör ägg snabbt
* Pressa i saften från mandarinklyftorna
* Häll olivolja i botten på en liten form (ca 3 dl), lägg gärna ett par kokta sparrisar eller några basilikablad i botten. Vira in hela formen i folie (sparsamt, det är inte så miljövänligt men ett måste i timbalbranschen).
* Fyll en större form med hett vatten, sätt den lilla formen i den stora och sätt in i ugnen (smartast är att fylla på vattnet inne i ugnen) - ett så kallat Bain de Marie
* Baka i 150 grader i cirka en timme
* Ta ut den, doppa den snabbt i varmt vatten och dra en kniv längs ändarna
* Vänd den upp och ned på ett snyggt fat (nu syns det vackra om du lagt ett par sparrisar eller blad där!)
* Serveras kall

Den håller inte mer än några dagar i kylen så gör precis före servering.

Andra gröna rätter i jul:

* Lättkokt brysselkål med örtsalt och en klick smör
* Snabbfräst, ljummen savoykål med valnötter samt en lätt dressing på olivolja, citron och vitvinsvinäger. Ev parmesan
* Rödbetsröra (recept kommer)
* Apelsinsallad (recept kommer)
* Grönkålspesto (recept kommer)

Kommentarer