Glada grisar!



Julskinka är ju väldigt gott och även om jag är gammal vegetarian har jag svårt att motstå köttet i jul. Det är tråkigt att så många grisar har det dåligt men trots det har de svenska grisbönderna något av de hårdaste reglerna i EU. Men det är så bra att de gör den här typen av reportage så att rötäggen rensas ut! Man ska inte arbeta med djur om man inte tycker om dem. Jag har en kompis som är grisbonde och hans grisar har det finfint - särskilt om man jämför med hur de står med stag i sidan rakt på betong i Danmark! Trots detta är det allra säkrast att köpa ekologisk skinka - vi har köpt Änglamark skinka de senaste åren för den är supergod! Grisarna har då fått gå ute plus att inget konstgödsel använts vid odlingen och mindre antibiotika och andra kemikalier ges till grisen.

Nu hittade vi Änglamark på COOP igen! De har varit slut länge. Jag köpte två stora, ska ha husmors julbord & glögg på lördag. Skinkan håller sig en vecka så jag gör en ny till julafton.



Koka din skinka!
Jag gillar skinkan lite gammaldags, torr, fet och salt. Smaken är delad här men så vill jag ha den, helt utan allt vatten som de sprutar i skinkan. Enligt Mats-Eric på SvD/Äkta vara så har alltfler tagit bort detta i år. OJ vad min Änglamarkskinka blev god.

Honungsgriljerad JULSKINKA
* Ta ur den ur förpackningen och skölj den
* Koka i stor gryta med termometer som sticks in där skinkan är som tjockast
* När den kokat upp, skumma av
* Häll i vitpepparkorn och kryddpepparkorn ca 10 av varje, en hel skalad morot, en persiljekvist och två lagerblad (jag har min egen lagerbladsväxt, det är bara att plocka)
* Koka lugnt tills innertemperaturen är 70 grader
* Ta ur skinkan ur nätet och låt svalna något, lägg på en plåt
* Rör ihop en äggula med sötstark senap och pensla skinkan, strö över ströbröd och ringla över honung
* In i ugnen på 200 grader en kvart
* VOILA! Mums.
* Vira in i folie och kyl ned. Blir det fullt i kylen, ställ ut i en farstu eller liknande och sätt av värmen!

VÄLJ en glad gris och komplettera med mycket gröna rätter på julbpordet!

Kommentarer